YEARLY
SCHEME OF WORK
SCIENCE
YEAR 2
Month
|
Week
|
Part
|
Learning Areas
|
Learning Objective
|
Suggested Learning Activities
|
Learning Outcomes
|
May
|
2
3
4
|
A
Learning About
Living
Things
|
4.0
Plants
|
Pupils should learn
4.1
that plants need the right amount of water for healthy growth.
4.2
that flowering plants produce seeds which grow into new plants.
|
Pupils
grow a plant from seeds e.g.beans. Pupils water the plants with different
volumes of water.
Pupils
observe a plant growing and record the height, number of leaves.
Pupils
observe a plant, with fruit, e.g. balsam plant.
Pupils
cut open the fruit to look at the seeds.
Pupils
plant the seeds to grow a new plant.
Match
seeds to plants, e.g. balsam, papaya, rubber, tomato.
|
Pupils
▪
measure a specific volume of
water
▪
observe and measure a
growing plant
▪
record the observations in a
chart
▪
state that plants need water to
grow but too much water may
kill them
Pupils
▪
recognize that flowering
Plants produce seeds which
can grow into new plants.
▪
identify seeds and the plants.
|
Rancangan Pengajaran Harian
Tarikh / Hari: 28-03-2012 ( Rabu ) Masa : 10:20pg – 10:50pg
Kelas : 2M Bil.
Pelajar : 15
M/ Pel : Sains
Tajuk : Tumbesaran tumbuh-tumbuhan
Objektif : Pada akhir pembelajaran,
murid dapat:
1)
Menyusun
peringkat tumbesaran tumbuh-tumbuhan
2)
Menjalankan
eksperimen
Pengetahuan Sedia ada : Murid telah memahami semua benda
hidup/manusia
mengalami
tumbesaran.
Konsep : Benda
hidup
Bahan : Kereta
sorong bayi, gambar, kacang hijau, radas, kapas
dan
air.
Nilai : Bekerjasama,
berdisiplin, dan cintakan alam sekitar.
Kemahiran : Mengklasifikasi, membanding beza, memerhati, membuat
hipotesis,
membuat inferens dan merumuskan idea.
Langkah/Masa
|
Isi
Pelajaran
|
Aktiviti
Pengajaran Pembelajaran
|
Catatan
|
|
Aktiviti
Guru
|
Aktiviti
Murid
|
|||
Set
Induksi
(2
minit)
Pengenalan
|
Benda
hidup boleh membesar
|
i.
Guru menyediakan sebuah kereta sorong bayi dan tunjukkan kepada kelas.
ii.
Guru menyoal berdasarkan kereta sorong bayi. Kemudian minta murid demonstrasi
cara menggunakannya.
iii.
Guru menerangkan semua benda hidup akan mengalami tumbesaran.
iv.
Seterusnya, guru mengemukakan kepada kelas bahawa tajuk yang akan diajar pada
hari ini ialah benda hidup akan mengalami tumbesaran.
|
i.
Murid menyambut soalan guru dengan memberi jawapan yang tepat.
ii.
Murid menyatakan jawapan dan melakukan cara menggunakan kereta sorong bayi.
iii.
Murid mengetahui bahawa semua benda hidup seperti manusia akan membesar di
mana mereka merangkak semasa bayi dan dapat berdiri ketika besar.
|
|
Langkah/Masa
|
Isi
Pelajaran
|
Aktiviti
Pengajaran Pembelajaran
|
Catatan
|
|
Aktiviti
Guru
|
Aktiviti
Murid
|
|||
Perkembangan
1
(8
minit)
|
Tumbuh-tumbuhan
|
i.
Guru tunjukkan 2 jenis tumbuhan yang berlainan saiz.
ii.
Guru memanggil murid untuk membanding bezakan tumbuhan dari segi
|
i.
Murid memerhatikan kedua-dua jenis tumbuhan.
ii.
Murid membanding bezakan tumbuhan.
iii.
Murid menyatakan tumbuhan A didapati lebih kecil daripada tumbuhan B.
Tumbuhan B mempunyai lebih banyak ranting dan daun, batang tumbuhan lebih
tebal. Tetapi, dalam tumbuhan A, batangnya nipis dan tidak berbunga.
|
|
Langkah/Masa
|
Isi
Pelajaran
|
Aktiviti
Pengajaran Pembelajaran
|
Catatan
|
|
Aktiviti
Guru
|
Aktiviti
Murid
|
|||
Perkembangan
2
(10
minit)
|
Proses
tumbesaran
Tumbuh-tumbuhan
|
i.
Guru menunjukkan gambar dan menerangkan proses tumbesaran tumbuhan kepada
murid.
|
iv.
Murid dapat mempelajari tumbuh-tumbuhan ini
adalah benda hidup dan mengalami tumbesaran.
i.
Murid memerhatikan gambar yang guru tunjukkan, sambil menjawab soalan guru.
ii.
Murid mendengar dan memahami
tumbesaran
tumbuhan adalah berlaku dalam beberapa peringkat.
tumbuhan
besar dengan syarat ada keadaan yang sesuai.
|
|
Langkah/Masa
|
Isi
Pelajaran
|
Aktiviti
Pengajaran Pembelajaran
|
Catatan
|
|
Aktiviti
Guru
|
Aktiviti
Murid
|
|||
|
|
2.
Kerja kumpulan.
Guru
mempamerkan gambar tumbuhan yang berlainan dan minta seramai 5 orang murid
dalam setiap kumpulan menyusun proses tumbesaran tumbuhan.
|
iii.
Murid menghitung bilangan daun yang terdapat pada tumbuhan yang mengalami
tumbesaran, batang membesar semakin tinggi.
iv.
Murid mengetahui bahawa pucuk muda tumbuhan semakin membesar dan menghasilkan
bunga seterusnya berbuah.
i.
Murid membentuk kumpulan.
ii.
Murid dalam kumpulan mengatur gambar berdasarkan proses tumbesaran tumbuhan
yang telah berlaku.
|
|
Langkah/Masa
|
Isi
Pelajaran
|
Aktiviti
Pengajaran Pembelajaran
|
Catatan
|
|
Aktiviti
Guru
|
Aktiviti
Murid
|
|||
Perkembangan
3
(8
minit)
|
Eksperimen
|
i.
Guru membimbing murid dalam kumpulan terdiri daripada 5 orang menjalankan
eksperimen.
|
i.
Murid mengendalikan eksperimen berpandukan arahan yang diberi.
ii.
Ketua kumpulan tampil ke depan untuk mengambil bikar, biji benih, kapas, air,
petunjuk masing-masing.
iii.
Murid menjalankan eksperimen:
a.
Basahkan kapas kemudian, letak ke dalam bikar.
b.
Letakkan biji benih pada permukaan kapas.
c.
Labelkan bikar.
d.
Simpan bikar di belakang makmal selama 2 minggu.
|
|
Langkah/Masa
|
Isi
Pelajaran
|
Aktiviti
Pengajaran Pembelajaran
|
Catatan
|
|
Aktiviti
Guru
|
Aktiviti
Murid
|
|||
Penutup
(2
minit)
|
Rumusan
Lembaran
kerja
Nilai
murni
|
i.
Guru mengadakan aktiviti pengukuhan.
Guru
menunjukkan gambar dan menyoal murid.
i.
Guru mengedarkan lembaran kerja kepada murid.
i.
Guru menerapkan nilai murni – cinta alam sekitar.
|
e.
Telitikan perubahan setiap pagi dan renjiskan 3 titis air ke dalam bikar.
f.
Bersihkan permukaan meja yang telah dipakai tadi.
i.
Murid menjelaskan biji benih akan bercambah jika ada air, udara dan cahaya
matahari yang cukup.
ii.
Murid menyatakan konsep yang dipelajari tadi.
i.
Murid menyiapkan lembaran kerja secara individu.
i.
Murid menghayati nilai murni yang dipelajari terhadap benda hidup.
|
|